Πολύς κόσμος λανθασμένα πιστεύει ότι είναι φυσιολογικό και αναμενόμενο τα αγόρια να καθυστερούν στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας.
Απόψεις όπως ‘’Είναι αγόρι. Τα αγόρια αργούν να μιλήσουν’’, ‘’Τα αγόρια είναι τεμπέλικα. Τα κορίτσια μιλάνε πιο νωρίς’’, ‘’Μην ανησυχείς, θα τα πει όλα μαζί ‘’ και πολλές άλλες έχουν οδηγήσει στη λανθασμένη αντίληψη ότι αν ένα αγόρι αποκλίνει από τα αναπτυξιακά ορόσημα του λόγου και της ομιλίας, αυτό δε χρειάζεται να μας προβληματίσει.
Τι λέει όμως η επιστήμη;
Πολυάριθμες μελέτες στο πεδίο αυτό έχουν δείξει ότι τα κορίτσια έχουν έναν ταχύτερο ρυθμό στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας, με τα αγόρια όμως να μην αποκλίνουν από τις νόρμες και τα αναπτυξιακά ορόσημα. Η διαφορά έγκειται μεταξύ των δύο φύλων.
Αν για παράδειγμα αναμένουμε ένα παιδί στην ηλικία των 24 μηνών να λέει από 50 έως 450 λέξεις με μέσο όρο τις 300 λέξεις, ένα υψηλό ποσοστό των αγοριών θα βρίσκεται γύρω από το κατώτερο όριο (50 λέξεις), ενώ αρκετά κορίτσια σε αυτή την ηλικία θα προσεγγίζουν το ανώτατο όριο (400-450 λέξεις).
Ωστόσο τόσο το παιδί που διαθέτει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο των 50 λέξεων, όσο και το παιδί που λέει περισσότερες από 400 λέξεις βρίσκονται εντός των φυσιολογικών ορίων. Συναντά δηλαδή τα αναπτυξιακά ορόσημα της γλωσσικής ανάπτυξης.
Οι παράγοντες που σχετίζονται με διαφορές στο ρυθμό της γλωσσικής ανάπτυξης είναι:
Βιολογικοί
Έρευνες έχουν δείξει ότι το γονίδιο FOXP2 που συνδέεται με την γλωσσική ανάπτυξη, εντοπίζεται σε υψηλότερα επίπεδα στα κορίτσια.
Επίσης τα οιστρογόνα, γνωστά και ως η γυναικεία ορμόνη έχουν συσχετισθεί με τις γλωσσικές και κοινωνικές δεξιότητες, οι οποίες συνήθως εμφανίζονται πιο ανεπτυγμένες στο γυναικείο φύλο.
Περιβαλλοντικοί
Σε αυτούς τους παράγοντες συγκαταλέγονται ο τρόπος ανατροφής, οι διαφορές στην κοινωνική προσέγγιση των δύο φύλων, καθώς και τα ερεθίσματα που προσφέρονται στο παιδί. Πολύ συχνά τα αγόρια ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε κινητικά παιχνίδια, ενώ τα κορίτσια σε παιχνίδια με έντονο το κοινωνικό στοιχείο.
Βιβλιογραφικά έχουν αναφερθεί και άλλοι παράγοντες που δείχνουν να επηρεάζουν την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας, όμως βρίσκονται ακόμα υπό αμφισβήτηση.
Το πιο σημαντικό στοιχείο κατά τη γλωσσική ανάπτυξη αφορά τα περιβαλλοντικά ερεθίσματα που προσφέρουμε στο παιδί.
Τα ερεθίσματα είναι καλό να εμπλέκουν πολλές αισθήσεις μαζί , να είναι κατάλληλα για τη χρονολογική ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού και να παρέχονται σε μια σταθερά υψηλή συχνότητα.
Το φανταστικό παιχνίδι, το παίξιμο ρόλων,η ανάγνωση βιβλίων, οι δραστηριότητες στην ύπαιθρο και η κοινωνική επαφή με συνομήλικα παιδιά είναι κάποιες μόνο από τις επιλογές, για να υποστηρίξετε το παιδί στο μαγικό ταξίδι του κόσμου της επικοινωνίας.
.
Μην ξεχνάτε πως είναι σημαντικό να γνωρίζετε ποια είναι τα αναπτυξιακά ορόσημα για κάθε ηλικία και να ελέγχετε την πρόοδο που σημειώνει το παιδί ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Αν έχετε προβληματισμούς σχετικά με τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού σας, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να συμβουλευτείτε ένα εξειδικευμένο λογοθεραπευτή, ο οποίος θα σας κατευθύνει και θα σας συμβουλεύσει κατάλληλα
Είμαστε εδώ για να απαντήσουμε στις κλήσεις σας για οτιδήποτε σας απασχολεί.