Αργοπορημένος Ομιλητής: Μήπως είναι το παιδί μου;

Blog

Η στιγμή που το παιδί θα πει τις πρώτες του λέξεις για πολλούς γονείς θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη τους.

Χαρά, συγκίνηση, ενθουσιασμός και τόσα άλλα συναισθήματα σε κατακλύζουν ως γονιό όταν βλέπεις πως το μικρό αυτό ανθρωπάκι μεγαλώνει, μαθαίνει νέες δεξιότητες και όλα βαίνουν καλώς.

Τι συμβαίνει όμως όταν η ομιλία καθυστερεί; Όταν ενώ οι υπόλοιπες αναπτυξιακές δεξιότητες συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, η ανάπτυξη της λεκτικής επικοινωνίας δε συμβαίνει;

Ο περίγυρος μπορεί να σου λέει ‘’θα τα πει όλα μαζί’’, ‘’είναι αγόρι και τα αγόρια αργούν’’, ‘’και τα δικά μου μίλησαν στα 3 και δεν είχαν κανένα πρόβλημα μετά’’, εσύ όμως προβληματίζεσαι όλα και περισσότερο, όσο ο καιρός περνάει και δεν υπάρχει εξέλιξη.

Η προσέγγιση ‘’θα περιμένω και θα δω’’ μπορεί να μας οδηγήσει σε αποφάσεις εξαιρετικά επιβαρυντικές για το μέλλον του παιδιού. Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό στην ανάπτυξη, ωστόσο υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό εύρος ανάπτυξης της κάθε δεξιότητας. Αντίστοιχα στον τομέα της ομιλίας αναμένεται από το παιδί να κατακτήσει συγκεκριμένες γλωσσικές δεξιότητες όσο μεγαλώνει.

 

Πότε το παιδί θεωρείται Αργοπορημένος Ομιλητής;

Αργοπορημένος Ομιλητής είναι το παιδί που συγκεντρώνει ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  • Είναι ηλικίας 18-30 μηνών
  • Καταλαβαίνει την ομιλία-έχει δηλαδή επαρκές αντιληπτικό λεξιλόγιο, ωστόσο δεν επικοινωνεί λεκτικά όπως αναμένεται
  • Η γενικότερη ανάπτυξή του είναι φυσιολογική (κινητική, γνωστική,κοινωνική,συναισθηματική)
  • Οι δεξιότητες παιχνιδιού αναπτύσσονται ομαλά
  • Δεν παρουσιάζει οργανικά ελλείμματα (προβλήματα όρασης, ακοής)
  • Δεν έχει διαγνωσθεί κάποια νευρολογική διαταραχή (πχ εγκεφαλική παράλυση, σύνδρομο, διαταραχές αυτιστικού φάσματος κ.α)
  • Δεν έχει διαγνωσθεί κάποια άλλη διαταραχή της ομιλίας (πχ απραξία του λόγου)
  • Δεν υπάρχουν στωματοπροσωπικές ανωμαλίες – δομικές αποκλίσεις στο πρόσωπο & το στόμα (πχ σχιστίες)

Σύμφωνα με έρευνες το 13% των δίχρονων παιδιών στην Αμερική είναι Αργοπορημένοι Ομιλητές.

Πως θα καταλάβω αν το παιδί μου είναι Αργοπορημένος Ομιλητής;

Είναι πολύ σημαντικό εκτός από τις παραπάνω καταστάσεις που σκιαγραφούν το προφίλ του  Αργοπορημένου Ομιλητή,  οι γονείς να γνωρίζουν τα Αναπτυξιακά Ορόσημα του λόγου και της ομιλίας.

Τα Αναπτυξιακά Ορόσημα είναι τα στάδια από τα οποια διέρχεται και οι δεξιότητες που κατακτά το παιδί όσο μεγαλώνει. Όταν ο γονιός γνωρίζει τι αναμένεται από το παιδί του σε κάθε ηλικία στον τομέα της επικοινωνίας, ξέρει πότε πρέπει να αναζητήσει βοήθεια.

Το παιδί-Αργοπορημένος Ομιλητής μπορεί μελλοντικά να συμβαδίσει με τους συνομηλίκους του;

Ένας λόγος που οι γονείς συνήθως δεν ανησυχούν για την καθυστέρηση της γλωσσικής ανάπτυξης είναι το γεγονός ότι η γενικότερη ανάπτυξη του παιδιού είναι πλήρως φυσιολογική. Έτσι υποθέτουν ότι το παιδί θα καλύψει μόνο του το κενό μελλοντικά. Αυτό που μας λέει η επιστήμη για τα παιδιά που είναι Αργοπορημένοι Ομιλητές είναι πως το 70-80% αυτών θα καλύψουν το κενό μόνα τους χωρίς την ανάγκη παρέμβασης.

Ωστόσο ένα 20-30% θα χρειαστεί Λογοθεραπεία. Είναι δύσκολο να προβλέψουμε σε ποιες περιπτώσεις το κενό θα καλυφθεί και σε ποιες όχι. Κάποιοι προγνωστικοί παράγοντες που σχετίζονται με παιδιά-Αργοπορημένους Ομιλητές είναι:

  • Περιορισμένο και χωρίς ποικιλομορφία βάβισμα/μπαμπάλισμα κατά τον 1ο χρόνο.
  • Περιορισμένη χρήση νευμάτων
  • Περιορισμένη η καθόλου μίμηση
  • Ελάχιστη παραγωγή συμφώνων στους ήχους/συλλαβές που λέει
  • Χρήση κυρίως ονομάτων και ουσιαστικών και όχι ρημάτων
  • Οικογενειακό ιστορικό γλωσσικής καθυστέρησης ή άλλων επικοινωνιακών δυσκολιών

Τι πρέπει να κάνω αν με προβληματίζει η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού μου;

Αν έχεις προβληματισμούς σχετικά με την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού σου δεν είναι ποτέ πολύ νωρίς για να αναζητήσεις βοήθεια. Ο λογοθεραπευτής είναι ο ειδικός που μπορεί να εκτιμήσει το επίπεδο του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σου, να προσδιορίσεις αν υπάρχουν αποκλίσεις και αν ναι ποιες είναι αυτές κι πως επηρεάζουν τη γενικότερη ανάπτυξη και να σου δώσει τις κατάλληλες κατευθύνσεις. Επίσης είναι ο ειδικός που υποχρεούται να σε παραπέμψει σε άλλες ειδικότητες αν το κρίνει απαραίτητο μέσω της αξιολόγησης που διεξάγει. Συνεπώς ο ρόλος του λογοθεραπευτή δεν περιορίζεται μόνο στην ανάγκη για θεραπευτική αποκατάσταση και παρέμβαση, αλλά είναι ταυτόχρονα και συμβουλευτικός.

Είμαστε εδώ για να λύσουμε κάθε σου απορία.

Ωράριο:   Δευτέρα–Παρασκευή :11:00-21:00      Σάββατο 11:00-15:00

Βιβλιογραφία

  • Let’s talk about young children’s communication and language development. Judith Stevens. Early years education, 2013
  • Early Language Delay and Risk for Language Impairment. Erica M. Ellis et al., SIG Perspectives, 2008
  • Language Outcome of Late Talking Toddlers at Preschool and Beyond. Elizabeth M. Roos et al., SIG Perspectives, 2008
  • A Clinical Synthesis of the Late Talker Literature. Donna J.Kelly. Speech and Hearing Servises School 1998. pubs.asha.org
Tags :
Blog
Share This :